Pages

Selasa, 1 Mei 2012

kau BERSIH sangat?

haru biru,
minggu ini minggu bersih,
jumaat hingga ke hari ini
masih bersih
BERSIH menjadi siulan ramai
BERSIH menjadi status di facebook
BERSIH menjadi berita yang difitnah dan terfitnah

aku sokong bersih!
aku bukan sokong ikut2,
tapi aku tahu apa isunya.

menjadi perdebatan,
menjadi pertengkaran,
kau benci!
aku sokong!
aku betul!
kau salah!
atau dua2 salah
tapi berlagak betul...
kelahi hanya di facebook,
dilaman twiter

BERSIH itu ,
kau kata haram
mana haram?
konsert kau tak kata haram?
konsert dikotori maksiat,
zina, arak, pergaulan bebas.
kau diam membisu !
tiba2 BERSIH yang menuntut 8 perkara,
kau kata haram!
mungkin kau anak hingusan belum kenal HALAL HARAM


kau kata,
aku bodoh bicara kencang tentang politik
kau?
bicara hidup seharian kau!
cerita kau gadoh dengan dia
kau tak suka orang itu dan ini

ARGHH
kau tak lagi sempurnakan hidup sehari2 kau
kau salahkan aku yang aku ambil tahu isu semasa

aku pegang kata-kata ini ,
"Pandai tidak boleh diikut,
bodoh tak reti nak belajar"

masing2 kunci mulut
supaya sama2 dapat jaga mulut
jaga hati , jaga kelakuan
dari tambah dosa

tapi
mungkin kau
salah seorang yang termakan
hasutan ramai ,
propaganda media
provokasi sekitar
takpa
kita masing2 belajar
belajar untuk mendapat ilmu
bukan menunjuk pandai.


-psis-


Tiada ulasan: