Pages

Rabu, 2 Januari 2013

#Usrah !



Iya, USRAH. mungkin ada sahaja yang mula gatal-gatal telinga atau ada yang mula ligat mencari alasan untuk tidak mahu terlibat dalam aktiviti2 seperti ini. ALLERGIK katanya. 

Pada ku , itu satu perkara yang normal pada yang baru mahu berjinak dengan usrah ini. "Mindset" mereka yang allergik ini masih lagi berfikir , ynag usrah itu kumpulan para ustaz2, ustazah2, alim2, banyak ilmu agama, boleh baca Quran dengan lancar dan sebagainya. walhal, usrah ini satu kumpulan kecil yang berukhwah kerana Allah sambil memperingati anatara satu sama lain. 



Teringat satu ketika dahulu, sy bertungkus lumus membahagi2kan anak2 usrah pada naqibahnya. Awalnya, kehadiran sangat memberansangkan, Namun, koi lama koi sikit. Penapisan berlian antara kaca mula berlaku. Allah menapisnya!
SubhanAllah, tinggallah golongan2 hebat yang masih tegak berjuang di jalan ini.. 

Kadang2, sy malu mengaku yang kita ini sudah dalam perjuangan, kerana pada sy lagkah pertama pun belum pernah kita mulakan. Namun, kita sedang berjuang untuk ke arah itu. dalam dunia dakwah, seiring mentarbiyah diri dan orang sekeliling. Tugas buat pejuang yang meneruskan sunnah baginda Nabi. 

Tugas hebat ini hanya bisa digalas oleh orang2 hebat ! yang tarbiyah nya mantap ! .. 
SubhanaAllah, jauh lagi diri ini. tapi itu bukan alasan, ia sebagai penanda aras untuk melakukan anjakan paradigma . 

Mari mula tegakkan kepala, 
tegapkan badan, 
kukuhkan langkah, 
aturkan masa, 
tekadkan azam , 
segala2nya untuk ISLAM. 

Tidak mampu untuk sy fikirkan, jika tidak berjuang dalam ISLAM sebelum tibanya malaikat maut. 
Cita-cita ramai orang untuk syahid, pun begitu.. Apakah usaha yang kita ambil untuk kearah itu? 
Apakah , sekadar :-
*bergelak-gelak
*bersuka-suka

hmm ==' , 

Harapnya, masing2 main peranan untuk menegaakkan ISLAM dimuka bumi ini. biar semua dapat rasa nikmat nya Islam . Perkasakan Usrah buat adik2 ,kakak2, abang2, emak2, ayah2 kita. semua kena ikut usrah ! baik usrah cawangan, usrah masjid, usrah pertubuhan mana2. tak lain , untuk membina kekuatan dalaman. 

***

p/s :  kerana sy melihat satu situasi yang jarang2 dipandangan mata umat islam sendiri. kelompok2 kecil oleh golongan KRISTIAN, yang duduk di tepi tasik sambil membuka KITAB! bersama sister, itu USRAH ! dan kristian beriman pada cara mereka.. 

kita? 
masih leka dengan hiburan yang memdodoikan kita sehingga lupa nak bangun dari sebuah kebodohan?..


Tiada ulasan: